Doa Perdana Menteri - Tok Guru Nik Aziz

  "Doa Perdana Menteri"

Jadi barang kali tuan-tuan tahu ke tidak, bila saya sampai di pejabat, tugas pertama saya buat di pejabat ialah sembahyang dua rakaat di pejabat saya sendiri. Supaya pejabat saya menjadi saksi dengan karpetnya, dengan tiangnya dengan mejanya, dengan kerusinya jadi saksi bahawa dia ini sembahyang. Dan di antara doa yang saya doakan ialah doa yang pernah didoakan oleh perdana menteri islam di dunia iaitu Nabi Yusuf AS

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".
Setengah tafsir bahawa takbir mimpi kita boleh di panggil ramalan politik, sebagaimana Islam memberi peluang kepada kita mentakbirnya dengan bermacam-macam takbir, maka politik juga perlu diramal. Orang yang bijak, orang yang berpengetahuan tinggi dia memang boleh buat ramalan politik, apa nak jadi, apa nk jadi hasil daripada itu hasil daripada ini.

Ini doa Nabi Yusuf AS yang di sebut sebagai menteri atau perdana menteri dalam sebuah nageri yang di sebut Mesir, yang sampai sekarang ini pun kalau ke mesir, orang mesir sebut Masr ‘ardu Yusuf atau Masr ‘ardhu Firaun - Mesir ini bumi Nabi Yusuf pun dia sebut, bumi Firaun pun dia sebut. Walau bagaimanapun Nabi Yusuf sebagai Nabi yang bijak berdoa minta Allah SWT berkawan dengan dia dan dengan cukup rapat- Anta Waliyya - Kamulah pengawal aku, penjaga aku, kawan rapat aku.
Ucapan Tok Guru sempena program pembentangan kertas kerja bertajuk Pilihan Raya
:Strategi & Harapan selaku Mursyidul Am Ke dua Pas Malaysia ( 1995 ).

 Jangan Lupa Like Page Facebook Kata Tok Guru sebagai tanda menyokong usaha kami :) 

0 Response to "Doa Perdana Menteri - Tok Guru Nik Aziz "

Post a Comment